ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ТРАНСПОРТУВАННЯ ЗЕРНА ПІД ЧАС МАРШРУТИЗАЦІЇ ТРАНСПОРТНОГО МАРШРУТУ ЕЛЕВАТОРА
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2080/2025-4-17Ключові слова:
зерно, транспортування, елеватор, SCADA, ПЛК, алгоритм маршрутизації, мінімізація бою зерна, якість продукціїАнотація
У статті розглядається проблема механічного травмування зерна в процесі транспортування в межах елеваторного комплексу. Основну увагу приділено впливу конструктивних особливостей і режимів роботи транспортного обладнання на якість зерна. Запропоновано математичну модель мінімізації пошкоджень, яка базується на динамічному виборі оптимального маршруту транспортування з урахуванням технічного стану обладнання та коефіцієнтів бою зерна. Розроблено логічну структуру управління на базі SCADA та ПЛК, яка адаптується до змін у режимі реального часу. Упровадження запропонованого алгоритму вибору маршруту транспортування за критерієм мінімізації бою зерна дало змогу знизити рівень пошкодження зернової маси, зберегти її посівні та технологічні властивості. Модель ураховує технічний стан кожного вузла, ступінь зносу, навантаження та швидкісні режими, що дає змогу формувати найменш шкідливі маршрути транспортування у динамічному режимі. Розроблена система логічних рівнянь забезпечує безпечну активацію елементів маршруту лише за умови їх готовності та справності. Наукова новизна полягає у розробленні інтегрованого алгоритму вибору маршруту транспортування зерна, що враховує мінімізацію механічного пошкодження як оптимізаційний критерій. Представлено логічні рівняння для керування маршрутом транспортування, які враховують технічний стан елементів, напрямок руху, перевантаження та швидкість, забезпечуючи динамічну адаптацію системи. Упровадження розробленого підходу дає змогу істотно підвищити якість транспортування зерна, особливо для підприємств, орієнтованих на експорт.
Посилання
Механічне травмування зерна після збирання / В. В. Опалко та ін. Agroexpert. 2017. № 2. С. 1–8.
Analysis of grain damage by the bucket elevator during loading/unloading / A. Nurmagambetov та ін. Communications – Scientific Letters of the University of Žilina. 2024. Т. 26. № 1. Р. 54–62.
Gelnar D., Zegzulka J. Bucket Elevator Filling and Discharge/Discrete Element Method in the Design of Transport Systems.GRAIN JOURNAL. 2023. Р. 27–47.
Beumer Group. High-performance belt bucket elevators: Analysis of backfall in grain handling. Cement Lime Gypsum. 2021. Т. 74, № 3. Р. 45–48.
Риспаєв К. Ж. Аналіз травмування зерна у ковшових норіях з урахуванням зворотного висипання. Вісник ТДАТУ. 2023. № 4(40). С. 31–37.
Kulagin M. S., Solov’ev V. M. та Zheltov V. S. Advantages and disadvantages of highspeed bucket elevators as compared to the lowspeed ones. Forestry Engineering Journal. 2015. Т. 4, № 4. P. 201–205.
Мардзявко В. А. Аналіз організації керування обладнанням для забезпечення транспортування зернової продукції на елеваторах. Інженерія природокористування. 2020. Т. 18. № 4. С. 35–41.
Тимчук С. О., Сиротенко М. О. Підвищення ефективності технологічного процесу елеваторного комплексу за рахунок оптимальної маршрутизації. Інженерія природокористування. 2021. Т. 22. № 4. С. 82–88.
Тимчук С. О., Кунденко П. М., Вахоніна Л.В. Аналіз транспортування зернової продукції на елеваторах. Вісник аграрної науки Причорномор’я. 2021. Т. 4. № 112. С. 96–106.
Просяник О. В., Просяник М. О., Ткаченко С. М. Перспективні напрями розвитку автоматизованих систем на підприємствах зберігання та переробки зерна. Збірник наукових праць Національного гірничого університету. 2020. № 39. С. 128–136.
Mardziavko V., Rudenko A. Optimization of the algorithm of the routing process of the elevator complex for the transportation of grain. International periodic scientific journal “Modern engineering and innovative technologies”. 2024. № 35. Р. 37–47.
Мардзявко В., Кунденко М., Руденко А. Використання критеріїв для оптимізації процесу маршрутизації елеваторного комплексу. Електротехніка та електроенергетика. 2023. № 4. С. 44–50.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.