ІНТЕГРАЦІЯ СИМУЛЯЦІЙ ТА МАТЕМАТИЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ У ПІДГОТОВЦІ ФАХІВЦІВ МЕТАЛУРГІЙНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ: ДОСВІД І ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • Наталія Володимирівна Кайдан ТОВ «ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ «МЕТІНВЕСТ ПОЛІТЕХНІКА» https://orcid.org/0000-0002-4184-8230
  • Вадим Петрович Кайдан ТОВ «ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ «МЕТІНВЕСТ ПОЛІТЕХНІКА»; Хмельницький фаховий економіко-технологічний коледж Університету економіки і підприємництва https://orcid.org/0000-0003-2008-3539
  • Ольга Володимирівна Щенсневич ТОВ «ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ «МЕТІНВЕСТ ПОЛІТЕХНІКА»; Слов’янський фаховий коледж державного некомерційного підприємства «Державний університет «Київський авіаційний інститут» https://orcid.org/0009-0001-4801-3666
  • Юрій Юрійович Щенсневич Слов’янський фаховий коледж державного некомерційного підприємства «Державний університет «Київський авіаційний інститут» https://orcid.org/0009-0007-0300-2000

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2080/2025-5-20

Ключові слова:

моделі PhET, симулятори PhET, цифрові моделі, фізичні симуляції, візуалізація, математичне моделювання, металургійна спеціальність

Анотація

У статті досліджується модернізація викладання природничо-математичних дисциплін для підготовки фахівців металургійного профілю через інтеграцію цифрових симуляцій та математичного моделювання, зокрема, з використанням платформи PhET. Актуальність такого підходу зумовлена необхідністю забезпечення практично орієнтованого навчання, яке дозволяє здобувачам освіти ефективно аналізувати складні технологічні процеси металургійного виробництва та водночас підвищує інтерес до фундаментальних дисциплін, що традиційно сприймаються як абстрактні.У статті висвітлено особливості металургійної підготовки, що вимагають від студентів не лише теоретичних знань, а й здатності працювати з багатофакторними моделями, передбачати наслідки фізико-хімічних процесів і приймати обґрунтовані технологічні рішення в умовах обмежених ресурсів та високої відповідальності. Наголошено, що ефективність професійної діяльності майбутніх металургів значною мірою визначається розумінням фізичних і математичних основ металургійних технологій. Методологія дослідження базується на комбінуванні теоретичних методів (аналіз літератури, порівняльне дослідження) та емпіричних (опитування, спостереження, педагогічний експеримент). В експериментальних групах студенти виконували завдання з PhET-симуляцій, моделювали технологічні процеси, аналізували параметричні зміни та їхній вплив на властивості металу. Спостереження продемонстрували зростання активності, ініціативності та аналітичного мислення студентів, а результати опитувань підтвердили позитивне ставлення до такого підходу.У публікації наведено приклади освітніх кейсів, а також запропоновано практичні рекомендації щодо впровадження симуляцій і моделювання в навчальний процес. Зроблено висновок, що поєднання цифрових симуляцій і математичного моделювання ефективно сприяє формуванню професійних компетентностей майбутніх металургійних інженерів у сучасному цифровому середовищі освіти.

Посилання

Alatas F., Yakin N. A. The effect of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) learning on students’ problem solving skill. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika). 2021. Vol. 6, no. 1. P. 1. https://doi.org/10.26737/jipf.v6i1.1829 (дата звернення: 25.08.2025).

Application of cloud computing in the process of professional training of physics teachers / V. Velychko et al. Educational Technology Quarterly. 2022. https://doi.org/10.55056/etq.38 (дата звернення: 25.08.2025).

Harnessing immersive technologies for enhancing mathematical logics education in secondary schools / Y. Velychko et al. CEUR Workshop Proceedings. 2025. No. 3918. P. 70–84.

Khaeruddin K., Bancong H. STEM education through PhET simulations: An effort to enhance students’ critical thinking skills. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni. 2022. Vol. 11, no. 1. P. 35–45. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v11i1.10998 (дата звернення: 25.08.2025).

Lyon J. A., Magana A. J. A Review of Mathematical Modeling in Engineering Education. International Journal of Engineering Education. 2020. Vol. 36(1). P. 101–116.

The use of computer modeling in the educational process based on the example of studying Coulomb’s law / V. Y. Velychko et al. Journal of Physics: Conference Series. 2024. Vol. 2871, no. 1. P. 012014. https://doi.org/10.1088/1742-6596/2871/1/012014 (дата звернення: 25.08.2025).

Інтеграція симуляцій та математичного моделювання у підготовці фахівців гірничих спеціальностей: досвід і перспективи / Кайдан Н. В., Кайдан В. П., Грудкіна Н. С., Величко В. Є., Федоренко О. Г. Науковий Журнал Метінвест Політехніки. Серія «Технічні науки». 2025. № 4. С. 307–315.

Симуляція «Density». URL: https://phet.colorado.edu/sims/html/density/latest/density_all.html?locale=uk (дата звернення: 25.08.2025).

Симуляція «Energy Forms and Changes». URL: https://phet.colorado.edu/sims/html/energy-forms-and-changes/latest/energy-forms-and-changes_all.html?locale=uk (дата звернення: 25.08.2025).

Симуляція «States of Matter: Basics». URL: https://phet.colorado.edu/sims/html/states-of-matter/latest/states-of-matter_all.html?locale=uk (дата звернення: 25.08.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-10