ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ОПТИМІЗАЦІЇ КУЛАЧКОВИХ МЕХАНІЗМІВ У ТРАНСПОРТНИХ ЕНЕРГЕТИЧНИХ УСТАНОВКАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2080/2025-4-36

Ключові слова:

транспорт, енергетичні установки, транспортні технології, ресурсозбереження, експлуатація, автоматизація, комп’ютерне моделювання, математичне планування

Анотація

У статті розглянуто наукові основи вдосконалення кулачкових механізмів, що є складовою частиною газорозподільних систем транспортних енергетичних установок. Актуальність роботи зумовлена необхідністю підвищення ефективності газообміну, зниження паливних витрат і зменшення негативного впливу на довкілля під час експлуатації транспортних засобів. Основну увагу приділено побудові цілісної теоретичної моделі оптимізації, яка враховує кінематичні, динамічні, конструкційні, технологічні та ресурсні чинники. Як ключовий критерій, що оцінює ефективність функціонування кулачкових механізмів газорозподілу, вибрано величину «час – переріз», яка зумовлена діаграмою зміни прохідних перерізів клапанів за часом. Зазначено, що остання, своєю чергою, формується з урахуванням конструктивних особливостей впускних і випускних клапанів, каналів у кришці циліндра енергетичних установок і задається профілем кулачка діаграми зміни підйомів штовхача. Тому як показник для оцінки «час – переріз» клапанів доцільно застосовувати коефіцієнт повноти діаграми підйомів штовхача, який тісно пов’язаний з якістю функціонування системи газорозподілу. Для реалізації поставлених завдань застосовано методи комп’ютерного моделювання та математичного планування експерименту, що дало змогу зменшити обсяг розрахунків і водночас зберегти високу точність результатів. Запропоновано алгоритм багатопараметричної оптимізації з урахуванням множинних обмежень, що дає змогу забезпечити збалансовану роботу механізму з урахуванням умов ресурсозбереження та автоматизації проєктування. Отримані результати доцільно впроваджувати в сучасні транспортні технології з метою підвищення енергоефективності та довговічності енергетичних установок. Представлений підхід є основою для подальших досліджень і практичного впровадження в галузі проєктування транспортних систем нового покоління.

Посилання

Yan Z., Chen X., Yan M., Hang P. Design and Optimization of a Novel Electronic Mechanical Brake Actuator Based on Cam. Actuators, 2023. Vol. 12, Iss. 8. 329.

Математичне описання термічної правки вагонних металоконструкцій / О. В. Фомін та ін. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Технічні науки». 2018. Т. 29(68). № 1. Ч. 3. С. 151–155.

Pozo Palacios J., Fulbright N. J., Voth J. A. F., Van de Ven J. D. Comparison of forward and inverse cam generation methods for the design of cam linkage mechanisms. Mechanism and Machine Theory, 2023. Vol. 190. 105465.

Sulim A. O., Fomin O. V., Khozya P. O., Mastepan A. Theoretical and practical determination of parameters of on-board capacitive energy storage of the underground rolling stock. Scientific Bulletin of National Mining University, 2018. Issue 5 (1). P. 79–87.

Fomin O., Sulym А., Kulbovsky I., Khozia P., Ishchenko V. Determining rational parameters of the capacitive energy storage system for the underground railway rolling stock. Eastern-European journal of enterprise technologies, 2018. Vol. 2. No. 1(92). Р. 63–71.

Hayashi K., Ohsaki M. Reinforcement learning for optimum design of a plane frame under static loads. Engineering with Computers, 2021. Vol. 37. P. 1999–2011.

Dworschak F., Dietze S., Wittmann M., Schleich B., Wartzack S. Reinforcement learning for engineering design automation. Advanced Engineering Informatics, 2022. Vol. 52. 101612.

Фомін О. В., Логвіненко О. А., Бурлуцький О. В., Фоміна А. М. Аналіз існуючих та перспективних профілів складових елементів несучих систем одиниць рухомого складу залізниць. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія «Динамiка та мiцнiсть машин». 2016. T. 1. № 46. С. 66–72.

Логвіненко О. А. Особливості методичного підходу до дослідження динаміки механізму газорозподілу транспортних енергетичних установок. SWorldJournal. Svishtov, Bulgaria, 2024. Issue 24. Part 1. P. 144–150.

Loveikin V., Romasevych Yu., Zloto T., Lyashko A., Diachenko O. Optimization of start up power mode of rotation mechanism of manipulator crane with a cylindrical articulated load suspension. Machinery & Energetics. 2022. Т. 13, № 1. P. 11–17.

Математичні моделі зміни основних показників базових несучих елементів кузовів напіввагонів / О. В. Фомін та ін. Залізничний транспорт України. 2013. № 5/6(102/103). С. 95–104.

Gorobchenko О., Fomin O., Fomin V., Kovalenko V. Study of the influence of electric transmission parameters on the efficiency of freight rolling stock of direct current. , 2018. Vol. 1, No. 3 (91). Р. 60–67.

Zhang L., Zhou H., Chen J., Tong J., Liu Y., Zhang X. Optimization design and experiment of cam elliptical gear combined vegetables curved surface labeling mechanism. Frontiers in Robotics and AI, 2024. Vol. 11. 1431078.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-26