АДАПТИВНЕ УПРАВЛІННЯ ПАРАМЕТРАМИ КОМПЛЕКСНОЇ МЕХАНІЗАЦІЇ ВІДКРИТИХ ГІРНИЧИХ РОБІТ ЗА ЗМІНИ БОРТОВОГО ВМІСТУ КОРИСНОГО КОМПОНЕНТА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2080/2025-4-40

Ключові слова:

бортовий вміст, мобільний дробарно-перевантажувальний комплекс, математичне моделювання, стохастична оптимізація, динамічне середовище господарювання, якість вантажопотоку

Анотація

Управління бортовим вмістом є важливим інструментом адаптації відкритих гірничих робіт, що визначає економічну ефективність виробничого циклу. Традиційні підходи до визначення оптимального бортового вмісту базуються на припущенні сталих економічних умов та незмінних параметрів. Однак сучасні ринкові умови характеризуються високою мінливістю цін, невизначеністю витрат на розроблення родовищ і нестабільністю інших економічних факторів. У роботі наведено аналіз наукових джерел щодо методів управління бортовим вмістом від класичних детерміністичних підходів до сучасних стохастичних моделей. На основі виконаного аналізу виявлено потребу в технологічній адаптації якісних амплітудно-частотних характеристик вантажопотоку. Для зниження операційних витрат пропонується використання мобільних дробарно-перевантажувальних комплексів у складі циклічно-поточної технології. Запропоновано підхід до розв’язання динамічної задачі вибору точки розташування перевантажувального пункту для мінімізації відстані транспортування автомобільним транспортом і стабілізації якісних показників вантажопотоку. Власне оптимізацію пропонується виконувати симплекс-методом у два етапи: на першому – визначення добових обсягів руди з кожного забою; на другому – визначення центру мас вантажопотоку з урахуванням вимог до якості шихти. Побудовано математичну модель установлення координат перевантажувального пункту для типових умов глибоких залізорудних кар’єрів. Розраховано оптимальне положення перевантажувального пункту. Результати досліджень можуть бути корисними для проєктних організацій і технічних відділів гірничодобувних підприємств для визначення кроку перенесення перевантажувальних пунктів і вдосконалення систем управління транспортом.

Посилання

Динамічне проєктування техніко-економічних показників відкритих гірничих робіт за допомогою нейромережевих технологій / Ю. І. Григор’єв та ін. Збірник наукових праць національного гірничого університету. 2024.

Al Habib N., Ben-Awuah E., Askari-Nasab H. Short-term Planning of Open Pit Mines with Semi-Mobile IPCC: A Shovel Allocation Model. Mining Optimization Laboratory (MOL) – Report Eleven. 2023.

Findlay L., Dimitrakopoulos R. Stochastic Optimization for Long-Term Planning of a Mining Complex with In-Pit Crushing and Conveying Systems. Mining, Metallurgy & Exploration. 2024.

Joukov S., Lutsenko S., Hryhoriev Y., Shvets E., Onika S., Babiy E. Optimisation of the parameters of cyclical-streaming technology in the conditions of the development of Kryvbas iron ore deposits. Sustainable extraction and processing of raw materials. 2021.

Lane K. F. The Economic Definition of Ore: Cutoff Grades in Theory and Practice. Mining Journal Books Ltd, 1988.

Morriss P. Key production drivers in in-pit crushing and conveying (IPCC) studies. Journal of the South African Institute of Mining and Metallurgy. 2008.

Morrison D. The full picture of IPCC system implementation; The reason why so many fail. Mining Engineering. 2017.

Pylypchuk D., Hryhoriev Yu., Hlopenko B. V., Neisalo S. H. Mobile crushing and reloading complexes as a tool for enhancing the adaptability of open-pit mining technology. MININGMETALTECH 2024 – the mining and metals sector: integration of business, technology and education. 2024. DOI: 10.30525/978-9934-26-506-8-9

Taylor H. K. General background theory of cutoff grades. Mining Technology. 1972.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-26